måndag 19 april 2010

Skärgårds Guidning

På söndagen skulle det fiskas med guiden Pierre Reif. Att fiska med en guide är något jag velat testa på länge och när jag fick en guidning av min flickvän i födelsedagspresent gick det i uppfyllelse. Fisket skulle bedrivas i Gryts skärgård vilket var nära och bekvämt. Med mig hade jag Rille och Coffe "cacan" Jensen.



Vi träffade Pierre i Valdermarsvik kl åtta och for iväg till fyruddens båtramp. När Reifs sjukt snygga Silver Eagle var i sjön åkte vi i snabb fart till första viken. I första driften fick rille en tvåkilos gädda på en big bandit, själv missade jag ett hugg direkt efter vid samma vassrugge. Dagen började alltså väldigt lovande. Efter dessa kontakter var det dock extremt svårt att få
gäddorna att hugga.


I nästa vik tappade jag en liten gädda men sen inget, förutom en hel del efterföljare som vägrade hugga. Vi åkte vidare till en stor vik och Pierre klargjorde att idag skulle vi nog få kämpa för gäddornas uppmärksamhet. Den stora viken skulle nötas resten av dagen, vilket nog var en ganska smart taktik med facit i hand. Fisket var riktigt segt och innan lunch hade vi bara landat två gäddor, Coffe jag och pierre hade alla nollat.



Efter en extremt god lunch visade doch Rille vägen och tog två gäddor och gick upp i ledningen med 4-0-0-0. Dock fick både jag coffe snart våra första gäddor och fisket började lossna. Resten av dagen gick det bra och totalt landade vi 18 gäddor och tappade ungefär lika många. Rille fick åtta jag sex,coffe två och Pierre två. Alla förutom två tog på buster och big bandit. Något som Pierre gillar som vi alla fastnade för är att spinna hem bustern istället för att jerka hem den. Detta visade sig hyperefektivt och framförallt roligt då fighterna blev roligare med ett lättare haspelsett.


Dagen blev tillslut väldigt lyckad trots den sega inledningen. Pierre är en grym guide som jag varmt rekomenderar, bara maten och att få fiska från hans grymma "gäddracer" var värt varenda krona.

Mvh Team Slätombaken


2 kommentarer:

  1. Bra skrivet, rolig läsning! Blir lite avundsjuk, lät som en förjävla mysig dag. Vad bestod den sjukt goda lunchen av?! *hungrig*

    SvaraRadera
  2. Grillad renskavsrulle, samekebab skulle man kunna säga.

    SvaraRadera