fredag 28 maj 2010

I Gryt med "kusin"

Blev en gäddtur i gryt med Macke "kusin" vid min sida. Smhi sa sol men vi möttes av den värsta hagelskuren vi sett på bra länge. Men vi tog den tiden att rigga grejerna i farsans båt.



När stormen dragit förbi åkte vi med våran lilla gummibåt till första stället, ganska snart tog jag en gädda på nått kg. Vattnet var glasklart och jättegrunt med massor med gräs på botten, gäddorna stod överallt men var ganska svåra att lura upp. Macke som inte hade något riktigt grundgående drag fick låna en svart/röd super challow buster av mig. Själv nötte jag med en 4-play, vilket visade sig vara ett stort misstag då mackes (min) buster fick vara med om en riktig huggsexa. Det small på vid varje kast och macke lyckades kroka 2 gäddor av kanske 6 hugg på väldigt kort tid, inga stora men roligt då det är mackes första jerk gäddor. Min 4-play hade inte
en en efterföljare.


Vi testa nästa vik men en felkrokad flundra(!) blev det enda resultatet. Nästa vik drog mack på en fin gädda som uppskattades till ungefär 3-4 kg.




Den fick bli dagens sista fisk och sammanfattningsvis kan man säga att innerskärgården är fortfarande död då en tappad fisk var det enda tecken på liv vi fick när vi åkte inått. Utåt verkar dock gäddfisket hett.

Mvh Jimma

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar